10 Aralık 2013 Salı

ANKARA CUMHURİYET LİSESİ

CUMHURİYET ADINI ALAN İLK LİSE
İlkokulu 1957 yılında Kayseri'de bitirdim. Kayseri Lisesinde ortaokula kaydımı yaptırdım. Kayseri Lisesinde bir yıl okuduktan sonra rahmetli babamın işi nedeniyle evimizi Ankara'ya naklettik. Bahçelievler Çarşı durağında 29. sokaktaki yeni evimize en yakın okul olan Bahçelievler Ortaokulu'na kaydımı naklen yaptırdık. Bahçelievler Karakol durağında, Renkli Sinema sokağındaki (42. Sokak) okulumuz Bahçelievler İlkokulu ile aynı binayı paylaşıyordu. Kızlı - erkekli karma eğitim yapan orta-okulumuzda talebe mevcudu 500 civarında idi. Müdiremiz rahmetli Saadet Göbelez ( Ülgenalp) bizlerin iyi yetişmesi için çok çalışırdı. Hafta sonları okulda çay partileri tertipler, tanınmış bir kişiyi veya müzik topluluğunu bizlerle sohbet etmek için okula davet eder, yakın çevremize geziler yapar, kılık, kıyafet ve davranışımızla ilgilenir, bize bir anne şefkati ile yaklaşırdı. Öğretmen kadromuz da kaliteli idi.

Müdiremiz, 1959 yılı ilkbaharında bahçede toplu halde bize hitap ederken çok sevinçli olduğunu, bize müjdeli bir haber vereceğini söyleyerek " Okulumuzun önümüzdeki dönem (1959 - 1960)  LİSE olacağını açıkladı." Bu güzel haber karşısında biz talebeler sevincimizi bağırarak ve tezahürat yaparak karşıladık. Müdire Hanım konuşmasına devem ederek: " Bugün bir kat daha sevinçliyim. Lisemizin adı " ANKARA CUMHURİYET LİSESİ oldu. Cumhuriyet adı Türkiye'de ilk defa bir liseye veriliyor" dedi.
1959 - 1960 öğrenim yılında ben orta son talebesi olduğum yıl Ankara Cumhuriyet Lisesi öğrenimine başlamış oldu.O yıl sadece lise 1 'ler faaliyete geçti. Daha sonraki yıllar sırasıyla Lise 2 ' ler ve Lise 3' ler açılmış oldu. Verdiğim bu bilgiler ışığında Ankara Cumhuriyet Lisesi resmen Eylül 1959 yılında faaliyete geçmiştir.

Müdiremizin müjdeli haberi verdiğinde söylediği " CUMHURİYET adı Türkiyede ilk defa bizim lisemize veriliyor" ifadesi beynimde yer yapmıştı. Bu ifade öğrenim yaptığımız yıllarda bir daha hiç tekrarlanmamıştı. Mezun olduktan sonra CUMHURİYET adını alan lise sayısının artmakta olduğunu izliyordum.   Kurucu üyesi olduğum ve 10 yıl Yönetim Kurulu Başkan Vekilliğini yürüttüğüm (1993 - 2002) "Ankara Cumhuriyet Liseliler Derneği" yayın organı olan "ACL HABER BÜLTENİ" için bir makale hazırlamıştım. 1993 yılında hazırladığım bu makalem diğer yazılarla birlikte Yönetim Kurulunda görüşülüyordu. Makalemde ülkemizde Cumhuriyet adını ilk alan lise" ifadesine arkadaşlarım takılmıştı. Yönetim kurulu arkadaşlarım bu ifadeyi ilk duyduklarını, yanlışlık yapmamak için araştırılmasını söylediler. Benim ısrarım ve yaşadıklarımı anlatmam üzerine ikna oldular ve her ihtimale karşı bir de okul yönetimine danışılmasını istediler. Okul yönetimi de bu hususta bir bilgilerinin olmadığını belirtti. ACL HABER' de makalem yayınlandı ve o tarihten sonra da tüm ACL 'li arkadaşlarımız CUMHURİYET adının verildiği ilk lisenin mezunları olmanın gururunu her fırsatta dile getirir oldular