7 Ocak 2009 Çarşamba

ANKARA’NIN DENİZ KABUKLARI FOSİLLERİ


Dağyaka (Teşrek) Kazan’a bağlı Ankara’ya 30 km. uzaklıkta küçük ve şirin bir köy. Köyün hemen üstlerindeki tepelerde birçok türe ait bozulmamış deniz kabukları fosilleri bulunmaktadır. İstiridyeler, midyeler, deniz kestaneleri, deniz minareleri ve balık fosilleri gibi türler tepelerde yüzeyde çok miktarda var. Yaptığım küçük bir araştırmada fosillerin yaşlarının en az 3 milyon yıl olduğunu öğrendim.

Dağyaka Köyü muhtarı Cemalettin Turhan fosil alanlarını bana gezdirdi. Bu alanların hazine arazisi olduğunu ve Ankara Çimento Fabrikasına 50 yıllığına kiraya verildiğini, çimento fabrikasının burada bir şantiye kurarak fabrikaya kamyonlarla ham madde yolladığını ve bu sebepten fosillerin en çok bulunduğu tepenin şu anda yok edildiğini, sıranın diğer fosilli alanlara geldiğinde bu tabiat mirasımızın tamamen yok olacağını anlattı. Köylerindeki tabiat mirası alanların korunması için Muhtarlık olarak ilgili mercilere başvuruda bulunduklarını ancak bir netice alamadıklarını da üzülerek bana söyledi.

Yaptığım gezide şekilleri hiç bozulmamış çok miktarda deniz kabukları fosillerine rastladım. Muhtar, yağışlardan hemen sonra kabukların daha da çok belirginleşerek ortaya çıktıklarını söyledi.

Ankara’nın hemen yakınındaki bu çok değerli tabiat mirasımıza sahip çıkılması gerekir. İlgili makam ve kuruluşların, Tarım ve Çevre Bakanlığı, Kültür ve Çevre Bakanlığı, Enerji Bakanlığı, Ankara Valiliği, Kazan Kaymakamlığı, MTA Genel Müdürlüğü ile Üniversitelerimizi araştırmalarda bulunmaları ve alanın korunması için göreve çağırıyorum